Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA zakończyła prace na odcinku Bielsko-Biała Lipnik - Wilkowice-Bystra. Dzięki inwestycji podróżowanie w Beskidy stało się wygodniejsze i szybsze.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Warta 60 mln zł inwestycja objęła prace na pierwszym odcinku rewitalizowanej linii 139: Czechowice-Dziedzice – Bielsko Biała – Zwardoń (granica państwa). Zakończenie wszystkich prac zaplanowano do 2023 r. Obecnie PLK prowadzą prace na odcinku Żywiec – Węgierska-Górka, ich zakończenie zaplanowano na połowę przyszłego roku.

Jeszcze niedawno odcinek z Bielska-Białej do Wilkowic-Bystrej sprawiał wrażenie zapomnianego. Pociągi się wlokły, zaniedbane przystanki kolejowe straszyły.

Stacja PKP Lipnik
Stacja PKP Lipnik  AGA MORCINEK

W Bielsku-Białej Lipniku, Leszczynach, Mikuszowicach i w Wilkowicach-Bystrej przebudowano i podwyższono perony. Łatwiejsze jest teraz wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zamontowano nowe wiaty, ławki i gabloty informacyjne. Czytelne oznakowanie stacji i przystanków ułatwia podróżowanie.

Perony oraz drogi dojścia zyskały nowe oświetlenie. Na bezpieczeństwo wpływa przebudowa 11 przejazdów kolejowo-drogowych, które zostały lepiej oświetlone i wyposażono je w monitoring. Przejazdy w Bielsku-Białej Leszczynach, Mikuszowicach i w Wilkowicach-Bystrej zostały także wyposażone w urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej, kierowców o nadjeżdżającym pociągu ostrzega sygnalizacja świetlna. Na przejściu przez tory w Bielsku-Białej Leszczynach wcześniej zabezpieczonym labiryntem zamontowano rogatki i sygnalizację świetlną. Na przejeździe przez tory wymieniono nawierzchnię drogową oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Na odcinku Bielsko Biała Lipnik – Wilkowice-Bystra pociągi pojadą z prędkością do nawet 120 km/godz. Pociągi towarowe pojadą z prędkością do 100 km/godz. To dzięki wymianie 16 km torów. Prace objęły także sieć trakcyjną i 29 obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukty i mosty oraz przejścia pod torami. Powstało też 16 nowych rozjazdów, które zostały wyposażone w urządzenia elektrycznego ogrzewania, co zapewni sprawny przejazd pociągów w trudnych warunkach zimowych.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Mikołaj Chrzan poleca
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem