Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Marka PINTA stworzona została przez Ziemowita Fałata, Grzegorza Zwierzynę i Marka Semlę. Pierwsze piwo rzemieślnicze produkcji Browaru PINTA, Atak Chmielu, trafiło na rynek w marcu 2011 roku. Od tego czasu PINTA uwarzyła piwa w ponad 150 stylach i odmianach, dostępnych obok pubów, także w sklepach specjalistycznych, sieciach handlowych, na stacjach paliw i podczas piwnych festiwali. Piwosze świetnie znają np. piwo „PINTA Miesiąca”, czyli premierowe piwo w eksperymentalnym stylu, które raz na miesiąc trafia do ponad 100 pubów w Polsce i zagranicą.

PINTA z własnym browarem

Już w czerwcu w gminie Radziechowy-Wieprz koło Żywca PINTA uruchomi własny browar.

– Kiedy w 2016 roku zaczęliśmy zbliżać się do szczytu mocy produkcyjnych w browarach kontraktowych w Zawierciu i Zarzeczu, zapadła decyzja o budowie własnego zakładu – mówi Ziemowit Fałat, współwłaściciel PINTA sp. z o.o.

To pierwszy etap inwestycji, zlokalizowanej w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, którego wartość wyniesie 21 mln zł. Możliwości produkcyjne nowego browaru od razu będą wynosić 20 tysięcy hektolitrów rocznie i w większości zastąpią obecną produkcję kontraktową. W drugim etapie projektu tuż obok browaru powstanie firmowy pub dla miłośników PINTY. To nie koniec planów.

- Okazało się, że spośród 10 najlepiej ocenianych produktów PINTY, większość to piwa BarrelAged, czyli leżakowane w beczkach. To kategoria piw premium, a zarazem nisza, która w Polsce dopiero się kształtuje – wyjaśnia Grzegorz Zwierzyna, prezes nowej spółki PINTA BarrelBrewing SA.

Do 2021 roku firma wybuduje niewielki browar, w którym powstawać będą limitowane edycje piw starzonych w drewnie, piw dzikich i kwaśnych oraz piwne eksperymenty. – Wykorzystując tradycyjne metody warzenia i dębowe beczki po winie, bourbonie, rumie czy whiskey, wzbogacimy smak i aromat mocnego piwa. Skupimy się na krótkich seriach, które będą konkurowały z winem i zajmą eksponowane miejsce na rynku piw z najwyższej półki – mówi Bartłomiej Ociesa, piwowar PINTA BarrelBrewing.

Od beer-geeka do akcjonariusza

Zaproszenie do udziału w nowej spółce i budowie browaru PINTA BarrelBrewing otrzymają inwestorzy, w tym społeczność „beer-geeków” zgromadzona wokół marki PINTA. Emisję akcji wspierać będzie kampania crowdfundingowa promowana na platformie Crowdway.pl, którą zaplanowano od 6 maja do 24 czerwca. Cel zbiórki to 4 mln zł.

– Start kampanii symbolicznie zaplanowaliśmy na ostatni dzień belgijskiego festiwalu piwnego Toer de Gueze, na który PINTA została zaproszona jako pierwszy browar z Polski – mówi Zwierzyna. – Szczegóły zbiórki, a także naszego biznesplanu zdradzimy wprost z imprezy gromadzącej koneserów piw starzonych w drewnianych beczkach – dodaje.

Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu

Wypróbuj prenumeratę cyfrową Wyborczej

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych,
lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej.