Zdjęcie udostępnione przez W. Steinhofa, kierownika kolei w l. 1962-1982
1 z 15
Kolej linową na Szyndzielnię czeka niedługo wielki remont. Zmodernizowaną kolejką pojedziemy pod koniec stycznia 2017 roku. Konkurs ogłoszony przez miejską spółkę ZIAD, która zarządza koleją przetarg, wygrała znana austriacka firma Doppelmayr - światowy potentat w tej dziedzinie, która każdego roku niemal na całym świecie buduje około stu kolei linowych. Koszt modernizacji oszacowany został na 12 mln zł. Przy okazji zaplanowanej modernizacji warto przypomnieć, jak powstała popularna kolejka, która pierwszych pasażerów przewiozła w 1953 roku. Jej budowa była pierwszą tego typu inwestycją w powojennej Polsce.
Zdjęcie udostępnione przez W. Steinhofa, kierownika kolei w l. 1962-1982
2 z 15
Kolej została wybudowana przez Polskie Koleje Linowe i - jak przypomina spółka ZIAD - zastosowano przy tej inwestycji nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne systemu austriackiej firmy Brüder Girak. To ta austriacka firma opracowała dokumentację, dostarczyła konstrukcje podpór wraz z osprzętem, kompletne urządzenia mechaniczne i elektryczne, tabor, liny oraz objęła kierownictwo montażu.
Zdjęcie udostępnione przez W. Steinhofa, kierownika kolei w l. 1962-1982
3 z 15
- Mgła siada. Teraz dopiero pokazuje się w dole plan budowy. Obok zielonych okiennic budynku administracyjnego ponad 40 wagoników czeka na start. Nad skłębionym nurtem Olszówki pręży się dumnie pierwsza zmontowana w ubiegłym tygodniu podpora. Na jej szczycie szumi radośnie murarska wiecha - symbol pokoju i pracy - tak relacjonowała budowę pierwszej powojennej gondolowej kolejki w Polsce jedna z lokalnych gazet.
Zdjęcie udostępnione przez W. Steinhofa, kierownika kolei w l. 1962-1982
4 z 15
Inwestycję prowadził Krakowski Zarząd Inwestycji Kolejowych, a całość robót wykonało Bielskie Przemysłowe Zjednoczenie Budowlane. Na zamontowanej przy obecnej górnej stacji kolejki tablicy widniała informacja, że jest to budowa kolei 'napowietrznej'.
Zdjęcie udostępnione przez W. Steinhofa, kierownika kolei w l. 1962-1982
5 z 15
Wbrew temu, co napisano w powyższej relacji prasowej, kolejka miała 35 czteroosobowych wagoników. Ich wygląd diametralnie różnił się od obecnych gondoli. Wyglądały po prostu jak prostokątne pudełka. Ówczesna kolej z prędkością 2,6 m/s przewoziła do 300 osób na godzinę. Dzisiaj ten parametr jest nazywany przepustowością. Wtedy mówiono na niego 'przelotność'. Niespełna dwukilometrową trasę wagoniki pokonywały w 12 min. Wagony pierwszej generacji dostarczone przez firmę Brüder Girak kursowały w latach 1953-1968. Następnie zastąpiono je wagonami wyprodukowanymi w Polsce przez OBR WSK Mielec. W 1978 roku Polskie Koleje Linowe po raz trzeci wymieniły wagony. Nowe czteroosobowe gondole również zostały wyprodukowane przez WSK Mielec. Jeden z takich starych stalowoszarych wagoników można dzisiaj zobaczyć przy drodze do dolnej stacji kolejki. To właśnie te wagoniki zostały zastąpione w 1995 roku przez obecne żółte gondole. Ówczesną modernizację również wykonała firma Brüder Girak.
Zdjęcie udostępnione przez W. Steinhofa, kierownika kolei w l. 1962-1982
6 z 15
Zdjęcie udostępnione przez W. Steinhofa, kierownika kolei w l. 1962-1982
7 z 15
Budowa kolejki linowej na Szyndzielnię
Zdjęcie udostępnione przez W. Steinhofa, kierownika kolei w l. 1962-1982
8 z 15
Budowa kolejki linowej na Szyndzielnię
Zdjęcie udostępnione przez W. Steinhofa, kierownika kolei w l. 1962-1982
9 z 15
Budowa kolejki linowej na Szyndzielnię
Zdjęcie udostępnione przez W. Steinhofa, kierownika kolei w l. 1962-1982
10 z 15
Budowa kolejki linowej na Szyndzielnię
Zdjęcie udostępnione przez W. Steinhofa, kierownika kolei w l. 1962-1982
11 z 15
Budowa kolejki linowej na Szyndzielnię
Zdjęcie udostępnione przez W. Steinhofa, kierownika kolei w l. 1962-1982
12 z 15
Budowa kolejki linowej na Szyndzielnię
Zdjęcie udostępnione przez W. Steinhofa, kierownika kolei w l. 1962-1982
13 z 15
Budowa kolejki linowej na Szyndzielnię
Zdjęcie udostępnione przez W. Steinhofa, kierownika kolei w l. 1962-1982
14 z 15
Budowa kolejki linowej na Szyndzielnię
Zdjęcie udostępnione przez W. Steinhofa, kierownika kolei w l. 1962-1982
15 z 15
Budowa kolejki linowej na Szyndzielnię
Wszystkie komentarze